Заштита и образовање деце на Интернету

Поштовани родитељи,

2. децембра ове године настава на даљину за ученике наше школе од 5. до 8. разреда попримила је нови облик: наставници и ученици су преко пакета Office 365/апликацијаТимс, истовремено ”на настави” тј. у контакту. Могу међусобно да се чују, да размењују поруке а могли би да буду и у видео контакту. Ова чињеница пред све нас (наставнике, ученике и родитеље, стручне сараднике) поставља нове задатке, подстиче на размишљања, отвара нова питања и буди нове недоумице. Другим речима – све нас учи новим могућностима које нам пружа коришћење Интернета.

За ову прилику, када Интернет почиње да заузима све већу улогу у образовању Ваше деце, желимо да Вас подсетимо на који начин можете да им будете од користи у разумевању његових добрих и лоших страна као и да сагледате начине којима можете да заштитите своју децу од ових других.

Заштита и образовање деце на Интернету

(Чланак преузет са сајта VeratNeta, компаније за телекомуникације. Болдиране речи и фуснота су наше интервенције, за потребе овог текста)

Ако пођемо од премисе да је све релативно, онда Интернет има своје добре и лоше стране, а од нас зависи како ћемо га користити и како ћемо контролисати активности и време које проводимо сурфујући по „Светској мрежи података“. Међу корисницима Интернета циљна група којој треба посветити посебну пажњу су деца и млади.

Компанија Simantec (светски лидер у информационој безбедности и рачунарским мрежама) објавио је резултате анализе повезане са најпопуларнијим терминима на Интернету међу младима, на узорку од 3,5 милиона различитих упита на Интернету. А то су:

  1. YouTube
  2. Google
  3. Facebook
  4. Sex
  5. MySpace
  6. Porn
  7. Yahoo
  8. Michael Jackson
  9. Fred (YouTube звезда), (код нас би ово можда био Бака Прасе)
  10. eBay

Да постоје разне могућности злоупотребе путем Интернета, свима је јасно, а та чињеница је нешто на шта треба обратити пажњу. Заштита деце на мрежи могућа је уз помоћ апликација попут OnlineFamily.Norton, која омогућава родитељима да блокирају одређене Интернет садржаје на својим рачунарима. Активна улога родитеља је једна од кључних активности, али недовољна. Посебну пажњу треба обратити на образовање деце.

Постоје организације, како у свету, тако и код нас, које се баве едукацијом деце и омладине о употреби Интернета. С друге стране, као што је речено, улога родитеља је веома важна. Они се могу информисати путем Интернета, где постоје бројне веб локације са саветима и упутствима за родитеље. Постоје и одређене брошуре, што онлајн (најчешће у Pdf формату), што штампане, о томе које опасности вребају њихову децу и како да их заштите од тога али и како да их усмере и да бројне садржаје Интернета употребе у своју корист. Интернет пружа разне могућности за образовање и веома је важно упутити и заинтересовати децу да их користе, како би стекли једну добру навику – да време проведено на Интернету утроше на корисне садржаје и да прошире своја знања.

Виртуелни свет Интернета има много „чари“, и позитивних и негативних, али у свему се препоручује умереност, тако да сати проведени за рачунаром не могу да замене време проведено на отвореном, играјући се и дружећи се са вршњацима.* Прекомерна употреба Интернета, играње игара и седење за рачунаром може негативно утицати на ментални и физички развој деце.

Бројни садржаји на Интернету нису намењени деци а на самим сајтовима често постоји обавештење о томе, али то се врло лако заобилази и нема санкција јер не постоји могућност контроле већ се иде на поверења.

Иначе, никада не можете у потпуности да контролишете децу, али им можете скренути пажњу да чак и када посећују разне сајтове и користе друштвене мреже, не би смели да остављају одређене информације, попут адресе на којој живе, фотографија снимљених испред куће или зграде у којој живе, чак и школе у коју иду. Не би требало да остављају адресу е-поште, број телефона и сличне личне податке, како своје тако и податке чланова породице. Однос деце и родитеља, који се гради на поверењу, такође може много да допринесе утицају родитеља на децу када је реч о садржају који дете користи. Видео игре, које се данас све више играју на мрежи, имају различит садржај и намењене су различитим узрастима, па би и о томе требало да водите рачуна. Постоје игре насилног садржаја али такође и едукативне, стратегије, моторичке и посматрачке игре или спортске игре, које родитељи могу препоручити својој деци.

Коначно, поред већ поменутих апликација, које омогућавају родитељима да блокирају одређене Интернет садржаје, постоје и друге методе које би требало користити ако се процени да су ствари „ван контроле“. Ако родитељи имају утисак да њихова деца проводе много времена на Интернету и постају зависна, постоје психолози, али и саветовалишта, где се могу обратити за савет. Али увек треба поћи од разговора. Оно што је предуслов за све јесте да родитељи морају да буду обучени за рад на рачунару и да користе основни пакет програма и да буду информисани о томе како да воде и прате децу, која су често прави „интернет професионалци“ за своје родитеље.

Интернет је сигурно закорачио у наш живот и већ заузима важно место – с разлогом. Као што многи други феномени и ствари имају неке „мане“, тако је и са Интернетом, али то не значи да га треба занемарити. Уосталом, то је данас све мање могуће. Интернет је направио револуцију и заузео место које му припада: пружа нам бројне могућности, олакшава нам потрагу за великом количином различитих информација и штеди нам време. Ако децу од малих ногу научимо да тако размишљају о Интернету и схвате колико им је данас лакше приступити информацијама и знању него родитељима, тада ће се свест деце правилно обликовати и они сами, као и њихови родитељи, схватиће да Интернет није „лош господар“ већ „добар слуга“.

______________

*Са овим се у потпуности слажемо с тим што подсећамо да у условима пандемије ковида 19, приликом дружења макар и на отвореном простору, треба водити рачуна о мерама које нас штите од заражавања.

Да закључимо. Да ли ће се начин образовања трајно променити услед утицаја пандемије ковида 19, нико у овом тренутку не може да зна. Нити да ли ће из наставне јединице о народним умотворинама будућим генерацијама бити изостављена или нерешива загонетка Пуна школа ђака – ниоткуда врата. Ми се искрено надамо да до тога неће доћи и да ћемо се сви поново наћи у школским учионицама. Ипак, коришћење интернета од стране наше деце и ученика, не превасходно за забаву као до сада, тражи од свих нас упознавање са многоструким начинима његовог функционисања и вероватно ништа мање могућим злоупотребама. Зато будимо спремни да даље учимо како би нам интернет служио и био само од користи.

Милка Судимац, психолог школе

🔥196